Close

Prażuchy

Ziemniaki, pyry, bulwy, puree, frytki, talarki, prażuchy…

Ulubiona bulwa polaków.

Tak, dokładnie. Dzisiaj będzie o ZIEMIANKACH!

Historia

Z historii możemy wyczytać, że nasza kochana bulwa przybyła do Polski w 1683 roku.
Przez lata doceniano nadziemne piękno niż same bulwy skryte pod ziemią. Arystokratki przypinały sobie pęki fioletowych kwiatów do sukien, a miniaturzyści malowali je na porcelanie. Poważnie zajęto się uprawą ziemniaków dopiero za panowania króla Augusta III Sasa, czyli w połowie wieku osiemnastego.

Jabłka zaś ziemne, czyli ziemniaki, a po teraźniejszemu kartofle, bądź świeże, bądź stare w jednej utrzymując się porze, równą też apetytowi sprawują satysfakcję […] Długo Polacy brzydzili się kartoflami, mieli je za szkodliwe zdrowiu […]  Na końcu panowania Augusta III kartofle znajome były wszędzie w Polszcze, w Litwie i na Rusi.”  –
Jędrzej Kitowicz

Nazwa kartofel pochodzi z języka niemieckiego od słowa Kartoffel, które jest zapożyczeniem z włoskiego wyrazu tartufo, tartuffel oznaczającego trufle, czyli bulwy podziemne. W połowie osiemnastego wieku sprzedawano je na wszystkich rynkach Flandrii. Stamtąd rozprzestrzeniały się dalej na wschód do Saksonii. 

Wiek dziewiętnasty przyniósł przełom w historii ziemniaka – kopcowanie. Jego wielka kariera gospodarcza nabrała rozpędu. Książki kucharskie końca dziewiętnastego wieku podają kilkadziesiąt przepisów z nimi w roli głównej.

Kaloryczność i wartości odżywcze

Zaskakująco dużo ludzi w ostatnich czasach bardzo bojkotuje ziemniaki mówiąc jakie to nie są one kaloryczne i powodują otyłość. Nikt jednak nie zwraca uwagi na to, że to nie sam ziemniak, a dodatki do niego są wysokokaloryczne. Ciężkie sosy mięsne, masło, mleko, okrasa…

Generalnie ziemniak tak naprawdę jest jednym z najmniej kalorycznych węglowodanów.

(Wartości podane dla surowych ziemniaków)

100g
Energia 79 kcal
Białko1,9 g
Tłuszcz0,1 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 0,0 g
Węglowodany16,8 g
Błonnik1,5 g

I czy to jest dużo?

Poza tym porównując, kasza jaglana posiada 348 kcal na 100g. W związku z czym wybór jest prosty. 🙂

Ziemniaki są bogate w witaminę C, której jest 45 mg na 100 g młodych ziemniaków i 13 mg na 100 g starych ziemniaków. Pomimo że witamina C jest nietrwała i ulega częściowemu rozpadowi w czasie gotowania jest jej na tyle dużo, że mimo obróbki cieplnej są dobrym źródłem tej witaminy. Zjedzenie przeciętnej porcji obiadowej ziemniaków (200 g) zaspokaja więcej niż połowę dziennego zapotrzebowanie na witaminę C. 

Ziemniak zawiera także witaminy z grupy B ( B1, B3, B6 ), niezbędne do naszego metabolizmu.
Ziemniaki obfitują w również w mikroelementy: magnez, potas, żelazo. 

Na razie zostawmy rozmowę na temat innych obliczy ziemniaka na kolejne posty.

Przejdźmy do tematu głównego postu: PRAŻUCHY.

Powiem wam, że nie znałam tej potrawy, aż do dnia kiedy podał mi je mój luby.
U nas w domu się ich nie jadało. Za to u niego była to jedna z ulubionych potraw. Podawana ze smażoną cebulką i szklanką mleka.
Nigdy nie sądziłam, że ziemniaki z mąką mogą być tak dobre.

Są to trochę takie – nieugotowane kopytka.
Jedliście już? Jeśli nie to zapraszam po przepis.

Prażuchy

Porcje 4 porcje

Składniki:

  • 2,5 kg ziemniaków
  • pół szklanki mąki
  • 2 średnie cebule
  • czarnuszka opcionalnie
  • sól, pieprz

Przygotowanie:

  1. Ziemniaki obieramy, kroimy na mniejsze kawałki i gotujemy do miękkości.

  2. Cebulkę kroimy w piórka i smażymy na złoto.

  3. Gdy ziemniaki się ugotują, odcedzamy i rozgniatamy dodając mąkę i porządnie łącząc, aby mąka się zaparzyła.

  4. Podajemy z dodatkiem cebulki i czarnuszki.

Szybkie, nie skomplikowane, a jakie dobre. Dla każdego pyrojada jak my to danie idealne.

Smacznego!

Kasia

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Power by Kasia Dziedzic | Theme: Nucleare by CrestaProject WordPress Themes.